Сьогодні, 4 квітня, міський голова Сергій Моргунов спільно з Володимиром Гройсманом, прем’єр-міністром України 2016-2019 років, та головою Вінницької обласної ради Вячеславом Соколовим відвідали трамвайне депо, де поспілкувались з фахівцями Вінницької транспортної компанії та оглянули швейцарські трамваї «Tram 2000», які нещодавно надійшли у Вінницю. Наразі у Вінницю уже прибули 4 вагони «Tram 2000». Проєкт «Цюрихські трамваї для Вінниці» був започаткований у 2008 році за сприяння Володимира Гройсмана – тоді міського голови Вінниці.
Володимир Гройсман зазначив, що система громадського транспорту Вінниці по праву вважається кращою в країні. Системні зміни впродовж останніх 15 років дали результат.
«У Вінниці була величезна проблема до 2007-2008 року – це транспорт. Я думаю, що всі вінничани це відчували. І для нашої команди було важливо змінити систему, щоб вона стала комфортною. І ми тоді розпочали взаємодію зі швейцарськими партнерами й треба сказати їм: «дякую» за співпрацю і те, що, по-перше, вони є системні. Ми першу угоду по трамваях підписали у 2008 році, потім почались поставки, і ми ще тоді домовилися, що будемо продовжувати співпрацю», – зазначив Володимир Гройсман.
Міський голова Сергій Моргунов розповів, що Вінниця наразі співпрацює зі Швейцарською Конфедерацією вже у рамках ІІ фази проєкту. Громада має отримати 35 трамвайних вагонів «Tram 2000», а також рейки для реконструкції трамвайного полотна по вулиці Батозькій.
«Ми повинні були отримати трамваї ще у 2020 році, але тоді ковід завадив цьому процесу. І вже у 2023 році, незважаючи на виклики війни, Цюрих і їхня транспортна компанія прийняли рішення таки поставити ці трамваї. У цьому році має прийти 16 вагонів: перших 8 вже є в Україні, частина з них доїжджає до міста Вінниці, вони вже пройшли митне оформлення. На 2024-2026 роки передбачаємо додаткові вагони – до 35 одиниць загалом, та інші компоненти – рейки на вулицю Батозьку. Тому що сьогодні є певний дефіцит трамвайних рейок і ми з ними домовилися, що нам передбачать таку технічну допомогу. Це все в рамках гуманітарної й технічної допомоги уряду Швейцарії та безпосередньо транспортної компанії», – зазначив Сергій Моргунов.
Фахівці Вінницької транспортної компанії зазначають, що отримані трамвайні вагони «Tram 2000» відрізняються від попередніх моделей, які передавав Цюрих, як комфортністю, так і певними технічними характеристиками.
«Ці вагони суттєво відрізняються від вагонів «Mirage», які добре знайомі вінничанам: системою керування тягловими двигунами — це тристорна система, тобто вже перша серія електронних систем. Також вони мають 2 двигуни, а не 4, як у вагонах «Mirage», – зазначає виконувач обов’язків генерального директора Вінницької транспортної компанії Олександр Нечаєв. – Також у цих вагонах відсутня пневматична система, двері та одна із частин гальмівної частини вагонів «Mirage» були пневматичні — а тут електрична. Окрім того, в салоні м’які сидіння».
Міський голова відзначив, що старіші моделі трамваїв «Mirage», які зараз ще випускають на лінію, замінять на «Tram2000».
«Важливо, що ці трамваї прямо зняті з лінії в Цюриху. Вони сучасніші, ніж були «Mirage» та «Karpfen». У нас один «міраж» є 64-го року, а тут 2 серії: перша й друга серія – це починаючи з 75-76 року і завершуючи 88 роком. Стан у них хороший. Вінничани знають, що мешканці Цюриха дуже бережно відносяться до своїх трамваїв – це видно по стану тих вагонів, що нам передали раніше, – зазначив Сергій Моргунов. – Єдине, що згідно з нашими стандартами там потрібно встановити додаткове обладнання: дзеркала, покажчики поворотів, щоб уже можна було сертифікувати за українськими стандартами і вивести на лінію безпосередньо на маршрути міста Вінниці».
Окрім того, Сергій Моргунов наголосив, що наразі одним із важливих завдань для громади є заміна усього застарілого муніципального транспорту міста.
«Ми в процесі оновлення всього рухомого складу муніципального транспорту. Мова йде не тільки про трамваї. Це в тому числі тролейбуси та автобуси. Ми розглядаємо різні варіанти – потрібно відходити від ЗіУ, яким уже понад 50 років. Фактично вже 2/3 низькополих тролейбусів ми маємо на наших маршрутах і аналогічне питання – це збільшення кількості автобусів, але у зв’язку з війною ми не все зможемо швидко реалізувати ці плани, але у цьому напрямку ми рухаємось», – зазначив Сергій Моргунов.
Володимир Гройсман наголосив: «Я радий, що Вінниччина й Вінниця продовжує співпрацю і взаємодію зі Швейцарською Конфедерацією, як ми бачимо, є результат. Ще колись років 15 назад ми мріяли, що буде чергова партія трамваїв, а зараз вони уже поступили. Безумовно для будь-якого міста, зокрема і для Вінниці, дуже важливо, щоб всі ті послуги, які люди отримують, зокрема і транспорт, були доступними, зручними, безпечними. І якраз ця підтримка швейцарських партнерів дає можливість нашій команді в місті не зупинятись, продовжувати, відкривати нові маршрути, насичувати новим парком транспорт: і тролейбуси, і автобуси, і трамваї».
Голова Вінницької обласної ради Вячеслав Соколовий зазначив, що важливо, аби у рамках роботи Міжрегіонального координаційного гуманітарного штабу посилювалась і міжнародна співпраця між громадами.
«Вінниця має глибоку і давню традицію історії співпраці з міжнародними партнерами – як донорськими організаціями, так і містами, до прикладу співпраці міста Вінниці з містом Цюрих. – зазначив Вячеслав Соколовий. – В області громади теж, на умовах співпраці, отримують від міст-побратимів різну допомогу у вигляді як громадського транспорту, так і спецтранспорту. Дуже активізувалася така співпраця з 2022 року, з початком війни. Разом з тим переломним моментом у цьому питанні була реформа децентралізації, запроваджена з ініціативи ще тоді прем’єр-міністра Володимира Борисовича Гройсмана. І ось це все в комплексі дає нам можливість на рівних спілкуватися з європейцями».
Варто нагадати, що співпраця Вінниці зі Швейцарією триває ще з 2006 року. Під час першого етапу проєкту «Цюрихські трамваї» (2006-2011 роки) Вінниця отримала 116 трамвайних вагонів, а у рамках другого етапу наша громада має отримати 35 трамваїв «Tram 2000».
Меморандум про другу фазу проєкту було підписано у грудні 2020 року. Безповоротний внесок SECO (Державний секретаріат Швейцарії з економічних питань) у його реалізацію становить 3 200 000 шв. франків.