Вінниця офіційно звернулася до Кабінету Міністрів України з ініціативою повернутися до розгляду законопроєкту щодо врегулювання використання електросамокатів.
У нашій громаді вже запроваджено локальні правила для операторів прокату, проте в умовах відсутності національного законодавства залишаються неврегульованими питання безпеки, відповідальності та правового статусу цього виду транспорту. Саме тому виникає нагальна потреба у законодавчому врегулюванні даної сфери.
Сервіси прокату вже активно працюють, жителі залюбки пересуваються двоколісними у справах, на роботу, навчання і просто для душі – проїхатись з вітерцем. Втім, за мобільною зручністю стоїть багато невирішених питань: електросамокати досі не врегульовані на рівні закону.
Попри те, що ще у 2023 році, у першому читанні Верховна Рада вже ухвалила законопроєкт, що вводить поняття «легкий персональний електротранспорт» (самокати, гіроборди, моноколеса). Втім, далі справа не пішла, тож на сьогодні електросамокати в Україні юридично не мають ані чітко визначеного статусу, ані обов’язкових правил їзди та чітко визначеної відповідальності за порушення.
У Вінницькій громаді діє підписаний меморандум з п’ятьма операторами, що надають послуги оренди електросамокатів: «Bolt», «Vevi», «Jet», «E-wings», «Еcos».
«Сьогодні у місті працюють щонайменше 1200 електросамокатів, які можна взяти в оренду через додаток на мобільному. У межах домовленості з операторами, ними обмежено швидкість руху. Вони програмують самокати в такий спосіб, щоб ті не розганялись більше 20 км/год містом, у деяких зонах до 15 км і менше, – розповідає директор департаменту транспорту та міської мобільності ВМР Андрій Сорокін. – У нашій громаді для них визначено спеціальні локації для паркування та точки ребалансування. Ми постійно на зв’язку з перевізниками: моніторимо дотримання швидкісних обмежень, оновлюємо геозони».
Втім, поки немає державного закону, притягнути до відповідальності користувача, який, наприклад, наїхав на людину, чи зіштовхнувся з іншим водієм, майже неможливо, зазначають в департаменті. Люди ж їдуть тротуарами на шаленій швидкості, без шоломів, часто порушуючи правила. Також самокати використовують неповнолітні та на один стають по кілька людей.
«Зараз, якщо самокатист в’їде у пішохода, то довести щось буде складно. Закон має встановити, хто несе відповідальність у разі ДТП, яку саме та в яких випадках. Урегулювання дасть змогу встановити максимально дозволену швидкість для всіх, не лише для операторів, а й для власників самокатів, також обов’язкова наявність шолома та світловідбивачів, визначить де можна і де не можна їздити, наприклад, заборонити рух тротуарами. Закон повинен чітко визначити: електросамокат – це персональний транспортний засіб. Як, наприклад, у Польщі чи Німеччині», – зазначає Андрій Сорокін.
Вінниця одне з міст, яке на офіційному рівні, звернулося до Кабінету Міністрів із проханням повернутись до розгляду законопроєкту. І робить це не вперше.
Підтримку ініціативі висловили й інші міські голови.
Від чіткого закону виграють і пішоходи, і самокатники: перші отримають спокій та безпеку, а другі будуть знати і виконувати передбачувані та чітко прописані правила та свою відповідальність за їх порушення.
Джерело – новини ВМР